Janne Amunét on suomalainen ohjaaja, kuvaaja ja freelancer luova johtaja, jolla on yli viidentoista vuoden kokemus elokuvien tekemisestä ja mainosalasta. Hän kuvaa suurimman osan jutuistaan Olympus OM -järjestelmällä ja hänen asiakkaansa vaihtelevat pienistä suurempiin, kuten Porsche ja OM Digital Solutions. Istuimme hiljattain alas hänen kanssaan ja juttelimme elokuvanteosta ja siitä, miksi hän on rakastunut Siruin anamorfiseen Mars-sarjaan.
Myönnän. Olen vähän snobi objektiivien suhteen.
Rakastan käyttää Hawkeja, Zeissin Super Speedsejä, Speed Panchroseja ja muita sellaisia, mutta joskus vastaan tulee objektiivi, joka saa minut harkitsemaan snobiuttani uudelleen. Yksi tällainen objektiivi, tai objektiivit, ovat hiljattain esitellyt anamorfiset Sirui Mars 1,33x objektiivit. Viimeisen reilun kuukauden aikana minulla on ollut kunnia laittaa objektiivisarja todellisen globaalin markkinointielokuvaprosessin läpi, joka sisälsi studioskenaarioita, vaelluksia Sveitsin vuorille ja pakkasaamuja Suomen Lapissa. Melko täydellinen testi, sanoisin.
MARS-objektiivit julkistettiin samana päivänä, kun sain luvan kuvata globaalin brändifilmin Olympus-kameroille, joka nykyään tunnetaan nimellä OM SYSTEM. Tiesimme, että joutuisimme tekemään run-n-gun-kuvaamista Sveitsin Alpeilla, patikoimaan Lapin kinkkisessä säässä ja tekemään erillisen studiokuvauksen. Tiesin jo alusta lähtien, että visualisoisimme Olympuksen pitkää perintöä, ja tiesin, että halusin kuvata anamorfisena tuodakseni elokuvaan klassisen, korkealaatuisen tunnelman.
Mutta miten? Vazenia ei ollut saatavilla, emme halunneet suurempaa kerrointa kuin 1,33, eikä yhdelläkään valmistajalla ollut tarpeeksi laajoja linssejä, jotka toimisivat Alpeilla. Mutta kaikki palikat putosivat paikoilleen, ja muutamaa puhelua myöhemmin hämmästelin Focus Nordicin anteliaisuutta, sillä he olivat valmiita lainaamaan meille sarjan demo-objektiiveja kuvauksiin lähes kolmeksi viikoksi. Uskomatonta.
Objektiivi
Joten, miltä nämä objektiivit tuntuvat? Suloinen kompromissi. Ne ovat teräviä ja kyvykkäitä objektiiveja ja kun avaat aukon, ne ovat täynnä luonnetta ja juuri sen verran anamorfista venytystä ja heijastusta, että käyttäjä saa todellisen anamorfisen kokemuksen. Jostain syystä demosettimme yhdistettynä ND-suotimeemme toi niihin hieman lämpimän sävyn, mutta se ei haitannut minua lainkaan, sillä se auttoi saavuttamaan kauniita ihonsävyjä myös surkeissa kuvausolosuhteissa.
Yllätyksekseni pidin myös heijastuksista. Demomateriaaleissa ne näyttivät hieman liian sinisiltä ja liioitelluilta. Käytännössä linssit vaativat melko voimakkaan valon saadakseen tuon äärimmäisen anamorfisen leimahduksen. Tämä teki kuvauspaikalla helpoksi hallita "anamorfismin" tasoa, jonka haluat esittää kuvissa, tehden objektiivisetistä uskomattoman monipuolisen. Ainoa ongelma oli, että kuvaustemme aikana aurinko tuli esiin pilvien takaa noin viisi kertaa, joista suurimman osan olimme väärässä kuvauspaikassa, joten en saanut mahdollisuutta leikkiä heijastuksilla studiokuvaustemme ulkopuolella.
Polttovälitkin ovat kohdallaan. Yhdessä Olympus-vakaimen kanssa sain tasaisia Steadicam-tyyppisiä kameraliikkeitä 24 mm:llä ja silti lähikuvia herkullisella bokehilla 75 mm:llä. Myönnän, että ihastuin uskomattoman paljon 24 mm:n ja 35 mm:n objektiiveihin, ja noin 80 % tuotannosta kuvattiin näillä kahdella. Silti 50 mm ja 75 mm tulivat tarpeeseen, kun halusimme maalata bokehilla ja kaventaa taustan tai saada tarpeeksi ulottuvuutta vangitaksemme villieläimen tai jotain luonnosta, joka oli liian kaukana kahdelle muulle objektiiville.
Kevyt rakenne
Ja mikä parasta? Koko tuotantopakkaukseni, retkeilyvarusteeni, vaatteeni ja rekvisiittani mahtuvat yhteen reppuun! Se oli ensimmäinen kerta, kun pystyin kantamaan kokonaisen tuotannon verran varusteita olkapäilläni, patikoimaan vuorta ylös, kuvaamaan aidosti elokuvallista anamorfista kuvaa enkä kuollut väsymykseen samalla. Jokainen, joka on koskaan joutunut tekemään run-n-gun-kuvausta täyteen lastatulla elokuvakameralla ja anamorfisella sarjalla tietää, kuinka mahdottoman väsyttävää tämä on. Voit tehdä sitä päivän tai kaksi, mutta yritäpä suoriutua yhdeksän päivää kahden viikon aikana. Ellet omista Dwayne Johnsonin vartaloa, olet fyysisesti mahdottomalla alueella.
Laatua koko rahan edestä
Minulle Sirui Mars on ihmeidentekijä. En yritä sanoa, että ne vastaavat Hawkeja tai Orioneja, mutta halvimman aidosti elokuvatasoisen anamorfisen objektiivin hinnalla voin omistaa kokonaisen sarjan Mars-objektiiveja. Se on ihmeellistä, ja oikeissa käsissä, ne tuottavat upeita kuvia, jotka jättävät jopa kaltaiseni tunnustautuneen objektiivisnobin vaikuttuneeksi. Tämä on reppuun mahtuvan anamorfisen objektiivin snobismia parhaimmillaan.